mandag 14. september 2009

Agnes ønsker seg litt av hvert


Thomas Halling: Jeg er: Agnes, ønsker: hund.
Omnipax, 2009.

Ja, det mener Agnes, snart elleve, i Thomas Hallings bok «Jeg er: Agnes, ønsker: hund».
Agnes har lengtet etter hund i mange år, men mamma og pappa sier stadig neiii. På
elleve-årsdagen sin får hun et kort fra mamma og pappa hvor det står «Før du får en hund, skal du gjennom en prøve: Åpne esken!» I esken ligger halsbånd, hundelenke,
bæsjeposer og et kort hvor det står at hun skal få hund hvis hun klarer å gå tur hver morgen før frokost, i storefri og hver kveld i to uker!. Agnes jubler, men det dukker opp både problemer og forviklinger. Bestevenninen Cilla har hund, men noen av jentene i klassen er misunnelige og lager problemer.

Jeg vil låne boka

Agnes ønsker seg også en bestevenn.

Thomas Halling: Jeg er: Agnes, ønsker: bestevenn.

Agnes får hunden sin som hun kaller Wilma, og hun planlegger masse gøy sammen med venninen Cilla. Men det går ikke slik de har tenkt. Cilla må flytte til et annet sted ganske langt unna. Cilla er jo fortsatt bestevennen hennes, men hvem skal hun ha til venn der hun bor. Og går det an å ha en gutt som bestevenn. Hanna og Emmy er fortsatt ganske ekle mot henne. Nei, alt er ikke helt enkelt for Agnes selv om hun nå har hunden Wilma.

Jeg vil låne boka

Ingen kommentarer: