torsdag 14. oktober 2010

Jeg vil lese! For deg som lærer bokstavene


Gyldendal Damm satser bra nå med noen nye titler som er godt egnet for barn som skal lære å lese.Bøkene har illustrasjoner som støtter godt opp om den svært korte teksten, 3-4 ord til hver illustrasjon. Og teksten er satt med ganske store blokkbokstaver. Disse anbefales.

Fredrikke Nicolaisen: Sykkelen.(Serie: Løveunge)
Handler om 6 år gamle Lisa som får ny to-hjuls sykkel, og det er ikke helt enkelt å sykle på den. friske, lett karikerte illustrasjoner av Johan Egerkrans.

Jeg vil låne boka

Fredrikke Nicolaisen: Pappa og jeg.(Serie: Løveunge)
Her er hovedperonen en gutt som leker med pappaen sin. De starter med gjemsel, men da sovner pappa, og de må finne på noe mer aktivt.
Her støtter også illustratøren Johan Egerkrans teksten med livfulle, klare
illustrasjoner.

Jeg vil låne boka

Pål H. Christiansen: Morten møter mamma. (Serie: Løveunge)
Morten har bursdag og han blir hentet av mamma på skolen. Telefonen hennes ringer og mamma prater og prater. Til slutt kaster hun hele telefonen. Hun skal overraske Morten og vil ikke bli forstyrret mer. En fin historie som har fått fine illustrasjoner med gode farger av Tiril Valeur.

Jeg vil låne boka

Når barnet er blitt litt mer sikker i lesekunsten kan det gå videre til serien "Min første leseløve" som også har store blokkbokstaver, men litt mer tekst.

Tøffe og humoristiske er Maro Ramos to bøker om ulven.

Jeg er sterkest:
For ulven som tar seg en tur ut i skogen er det viktig å finne ut hva folk synes om ham. Han møter bl.a. Rødhette og de tre små grisene, og alle sier at selvfølgelig er det ulven som er den tøffeste og sterkeste av alle.
Ulven blir mer og mer sikker på seg selv helt til han møter noe som ligner en padde som svarer at det er mammaen hans som er den sterkeste, men også den snilleste i hele verden. Da får ulven en stor overraskelse! Boken har flotte kraftfulle og fargesterke illustrasjoner som gjør dette til en vellykkket bok.

Jeg vil låne boka

Jeg er kjekkest:
Etter en deilig frokost tar den håpløse ulven på seg sitt flotteste plagg.
Nå vil han en tur ut i skogen for å bli beundret! Nå møter han også Rødhette, de sju små dvergene og flere andre som sier at ulven er kjempekjekk. Til slutt møter han den grønne paddelignende skapningen som viser seg å være en liten drage. Den lille dragen svarer at den kjekkeste i verden er pappaen hans for det er han som har lært meg å sprute ild. Da
får ulven en ny overraskelse! Mye herlig humør og flotte fargesterke illustrasjoner!

Jeg vil låne boka

Ingen kommentarer: