mandag 15. mars 2010

Ann Kramer: Anne Frank.
Gyldendal, 2010.

Anne Franks rødrutete dagbok overlevde krigen, og den unge jødiske jentas opplevelse av Holocaust er lest av millioner.

Den første versjonen av Anne Franks dagbok kom i 1947, to år etter at hun døde i Bergen-Belsen i mars 1945.I denne nye boken om Anne Frank har forfatteren satt livet til Anne Franks familie inn i en historisk sammenheng.

Boken forteller Annes tidlige leveår og om situasjonen for jødene i Europa.Leseren får kunnskap om et helt vanlig liv med familie, skolegang og vennskap fram til de måtte gå i skjul i 1942.
Boken er rikt illustrert med fotografier og kart. En tidslinje med viktige hendelser under krigen og for Anne og familien går gjennom hele boken.
I 1944 skrev Anne Frank i dagboken sin "Jeg vil leve videre, også etter at jeg er død".
Hun var et av mer enn 1.5 milioner barn som døde i Holocaust.

Jeg vil låne denne boka
Jeg vil låne "Anne Franks dagbok"

Jeg vil høre "Anne Franks dagbok" som lydbok

Jeg vil se filmen om Anne Frank

Ingen kommentarer: